-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49444 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

روش تربيتي اسلام درباره درمان بيماري استهزاء را ذكر كنيد.
قرآن كريم، براي آن كه افراد را از دست زدن به عمل ناشايسته استهزاء باز دارد، برنامه تربيتي ويژه اي دارد و در مقام آموزش و تربيت مؤمنان مي گويد:
(يا ايها الذين آمنوا لايسخر قوم من قوم عسي ان يكونوا خيراً منهم و لا نساء من نساء عسي ان يكن خيراً منهن و لاتلمزوا انفسكم و لاتنابزوا بالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الايمان و من لم يتب فاولئك هم الظالمون)(1)
در اين آيه، خداي متعال، نخست به مؤمنان سفارش مي كند كه مبادا مؤمنان ديگر را مسخره كنند. بعد بر اساس يك تحليل روان شناختي دست روي ريشه رواني و علت اصلي اين كار زشت گذاشته، مي فرمايد: چه بسا كساني را كه بد مي پنداريد و نقص ها و كمبودهايي در آنان سراغ داريد و بدين جهت آنان را مسخره مي كنيد، از خود شما بهتر و نزد خدا عزيز تر از شما باشند.
اين آيه شريفه، نكته اخلاقي بسيار مهمي را گوشزد مي كند كه هم جنبه فردي دارد و هم جنبه اجتماعي، و آن اين است كه هيچ كس حق ندارد ديگري را پست تر از خود بداند كه چنين انديشه اي براي مؤمن و روح ايماني و تربيت اسلامي و الهي وي بسيار زيانبار خواهد بود. مؤمن براي آن كه تكامل روحي داشته باشد، بايد همواره خود را پست تر ببيند و نزد خودش ذليل باشد.
اين كه مي گوييم مؤمن عزيز است و مؤمن را بايد عزيز داشت، بدان معنا است كه بر ديگران لازم است كه عزت مؤمن از حفظ كنند؛ اما هر مؤمني بايد در درون خود و نسبت به خود، احساس كوچكي و پستي كند و در برابر به خداي متعال بايد فروتن باشد و احساس ذلت داشته باشد.
امام سجاد(ع) در يكي از دعاهاي خود عرض مي كند: (بار خدايا! هر عزتي كه در چشم مردم به من مي دهي، به اين بنده ات عنايتي كن تا به موازات آن، ذلت خود را بيش تر احساس كنم و به من توفيق بده كه هر قدر در چشم مردم بزرگ تر و عزيز تر مي شوم، نزد خود، كوچك تر و حقير تر گردم. مبادا عزت و اقتدار ظاهري، مرا به غرور و خود پسندي مبتلا سازد.)(2)
اين يك روش بسيار مؤثري است براي خود سازي كه انسان هيچ گاه، خود را بهتر از ديگران نبيند، پيوسته خود را كوچك، حقير و ناقص ببيند و در پي اصلاح نفس و خود سازي باشد.

پاورقي1: حجرات 11
پاورقي2: دعاي مكارم الاخلاق

اخلاق در قرآن, ج3
آيت الله مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.